Polskie przedstawicielstwo Mitsubishi Motors podarowało Izie elektrycznie napędzany samochód i-MiEV. Iza będzie mogła nim jeździć przez najbliższy rok w trakcie swoich pobytów w Polsce. Na co dzień z auta będzie korzystać fundacja EkoMiko.

Żeby w pełni wykorzystać samochód tuż obok siedziby fundacji zostanie zainstalowana stacja ładowania pojazdów elektrycznych, na której każdy posiadacz elektrycznego samochodu będzie mógł naładować akumulatory.

Japoński koncern postanowił wspomóc prowadzoną przez Izę fundację, doceniając tym samym Jej działania na polu ekologii.

Samochód o napędzie elektrycznym, który nie emituje CO2 ani innych szkodliwych substancji podczas jazdy odpowiada potrzebom naszej fundacji i moim przekonaniom – poinformowała zebranych Iza. – Dlatego tak bardzo się cieszę z bezemisyjnego Mitsubishi i-MiEV i mogę zapewnić, że podczas mych pobytów w Polsce nie wsiądę do innego pojazdu – dodała zaraz. Stwierdziła też, że do pełni szczęścia brakuje już tylko solarów na dachu domu. I obiecała ich zamontowanie. Mitsubishi, które jako pierwsze wprowadziło do seryjnej produkcji samochód elektryczny, zyskało tym samym nowego sprzymierzeńca w walce o zmianę oblicza motoryzacji.

Zgodnie z zapewnieniami importera innowacyjna konstrukcja Japończyków umożliwia pokonanie dystansu 100 km za równowartość ok. 6 PLN. Dla porównania, ten sam dystans pokonywany w samochodzie kompaktowym spalającym ok. 9 l/100 km w ruchu miejskim odchudzi nasz portfel o jakieś 45 PLN.

Idea samochodów proekologicznych robi coraz większą furorę. W pełni elektryczny samochód wizualnie niemal nie różni się od jemu podobnych, tradycyjnych spalinowych konstrukcji. No może poza nieco „wyskakującą przed szereg” stylistyką, która od razu zdradza, że mamy do czynienia z autem nietuzinkowym.

Mitsubishi i-MiEV zostało wyposażone w pakiet akumulatorów litowo – jonowych składający się z 88 ogniw, które odpowiedzialne są za dostarczanie siły napędowej do przednich kół pojazdu. Nad całością czuwa opracowany przez inżynierów Mitsubishi system operacyjny MiEV OS. Układ monitorujący stan naładowania baterii i odzyskiwanie energii w czasie hamowania dba nie tylko o jak najbardziej efektywne wykorzystywanie energii zmagazynowanej w bateriach, ale także o bezpieczeństwo i komfort podróży. W razie kolizji drogowej układ zabezpiecza pasażerów i ekipy ratunkowe przed niebezpieczeństwem porażenia prądem o wysokim napięciu.

Inżynierowie Mitsubishi szacują, że pojemność akumulatorów powinna wystarczyć na przejechanie ok. 150 km. Przy wykorzystaniu nocnych stawek za energię elektryczną obowiązujących w niektórych państwach koszt przejechania 100 km może być jeszcze niższy, niż deklarowane przez producenta 6 PLN (135 Wh/km).

Auto wyposażono w dwa gniazda doładowujące: jedno z prawej strony pojazdu służące do ładowania baterii z domowej sieci elektrycznej, drugie z lewej strony pojazdu służące do doładowywania akumulatorów systemem szybkiego ładowania prądem trójfazowym. W przypadku ładowania baterii z sieci domowej czas pełnego ładowania baterii trwa ok. 6 godzin. Natomiast w drugim przypadku, tj. ładowania prądem trójfazowym, w czasie 30 minut uzyskuje się 80-procentowy stopień naładowania baterii.

Oprócz nietuzinkowej technologii i-MiEV oferuje także wysoki poziom wyposażenia z zakresu komfortu i bezpieczeństwa: 8 poduszek powietrznych, ABS, systemy kontroli trakcji, strefy kontrolowanego zgniotu, skórzane wykończenie elementów wnętrza auta, klimatyzacja i układ odzyskiwania energii podczas hamowania to tylko niektóre z nich.

W Polsce Mitsubishi i-MiEV trafił do 21 klientów, co stanowi ponad 72% wolumenu sprzedaży seryjnych samochodów elektrycznych w naszym kraju. Do października 2011 roku firma Mitsubishi Motors wyprodukowała już 17 000 sztuk pojazdów opartych na konstrukcji modelu i-MiEV.