Summer on the beach of Baltic Sea in Sopot, Poland

Upalne dni, których nie brakuje w tegoroczne wakacje sprzyjają spędzaniu wolnego czasu nad wodą. Pamiętajmy, że bezpieczeństwo nasze i naszych dzieci nad wodą zależy w dużej mierze od nas samych. Statystyki są alarmujące – od maja br. w Polsce utonęło już 267 osób. Przestrzegajmy podczas wypoczynku nad wodą podstawowych zasad. Jak bezpiecznie wypoczywać nad wodą radzi Katarzyna Rudzka – dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Osobowych i Zdrowotnych z InterRisk.

Przyczyny utonięć od lat są takie same – brak wyobraźni, lekkomyślność brawura. Nawet jeśli korzystamy z plaż i akwenów strzeżonych, to wyłączamy rozsądek, ponieważ uważamy, że przecież zawsze czuwa nad nami ratownik. To nieprawda. Odpowiedzialni powinni być przede wszystkim rodzice. Dzieci biegające po plaży warto zaopatrzyć w odblaskową opaskę z zapisanym numerem telefonu, która pomoże w razie zagubienia się pociechy. Opaski kupimy lub otrzymamy od ratowników.

Pamiętajmy, że zabłądzić na plaży może nie tylko maluch, lecz także starsze dziecko. Zanim wybierzemy się nad akwen, zwróćmy uwagę na panujące tam warunki atmosferyczne. Optymalny poziom temperatury powietrza to 21-26°C. Woda powinna mieć powyżej 14°C. Nie zanurzajmy się w niej od razu – wchodźmy powoli, żeby nie doznać szoku termicznego.

Pod żadnym pozorem nie skaczmy na główkę do wody, której nie znamy”. Korzystając ze sprzętu wodnego, musimy zawsze mieć na sobie kapok ratowniczy. Przed wypłynięciem sprawdźmy sprzęt awaryjny. Dla bezpieczeństwa warto też wykupić ubezpieczenie, dopasowane do naszych potrzeb. Ubezpieczenie powinno obejmować zwrot kosztów leczenia oraz pokrywać koszty akcji ratowniczej i poszukiwawczej. InterRisk proponuje ubezpieczenie turystyczne Bon Voyage. Należy jednak wiedzieć, że wszystkie zdarzenia, do których doszło po spożyciu alkoholu, są wyłączone z odpowiedzialności ubezpieczyciela.

Zasady bezpiecznej kąpieli* :

  • Pływaj tylko w miejscach strzeżonych czyli tam gdzie jest ratownik WOPR. Bardzo lekkomyślne jest pływanie w miejscach gdzie kąpiel jest zakazana. Informują o tym znaki i tablice. Nie wolno też pływać na odcinkach szlaków żeglugowych oraz w pobliżu urządzeń i budowli wodnych. W przypadku wejścia do niestrzeżonych zbiorników każdorazowo należy sprawdzić głębokość i strukturę dna,
  • Przestrzegaj regulamin kąpieliska na którym przebywasz. Stosuj się do uwag i zaleceń ratownika,
  • Nie pływaj w wodzie o temperaturze poniżej 14 stopni (optymalna temperatura 22-25 stopni),
  • Nie pływaj w czasie burzy, mgły (kiedy widoczność jest poniżej 50m), gdy wieje porywisty wiatr,
  • Nie skacz rozgrzany do wody. Przed wejściem do wody ochlap nią klatkę piersiową, szyję, krocze i nogi – unikniesz wstrząsu termicznego, którego nasz organizm bardzo nie lubi,
  • Nie pływaj w miejscach gdzie jest dużo wodorostów lub wiesz, że występują zawirowania wody lub zimne prądy. Pływaj w miejscach dobrze Ci znanych,
  • Nie skacz do wody w miejscach nieznanych. Może się to skończyć śmiercią lub kalectwem. Absolutnie zabronione są w takich miejscach skoki „na główkę”,
  • Nie baw się w „przytapianie” innych osób korzystających z wody, spychanie do wody z pomostów, z materacy. Zabawy w wodzie powinny być dostosowane do Twoich umiejętności pływackich, wykluczające ryzyko i eskalację niebezpiecznych zachowań (brutalności, agresji, rywalizacji i wygłupów),
  • Pamiętaj, że materac dmuchany nie służy do wypływania na głęboką wodę, podobnie jak i nadmuchiwane koło,
  • Nigdy nie pływaj po spożyciu alkoholu,
  • Kąpiąc się na kąpieliskach zwracaj uwagę na osoby obok nas. Może się okazać, że ktoś będzie potrzebował Twojej pomocy. Jeżeli będziesz w stanie mu pomóc to uczyń to, ale w granicach swoich możliwości. Jeżeli nie będziesz się czuł na siłach to zawiadom inne osoby,
  • Nie przystępuj do pływania na czczo – wzmożona przemiana materii osłabia Twój organizm,
  • Nie pływaj również bezpośrednio po posiłku – zimna woda może doprowadzić do bolesnego skurczu żołądka, co może ponieść za sobą bardzo poważne konsekwencje,
  • Nie przeceniaj swoich umiejętności pływackich. Jeżeli chcesz wybrać się na dłuższą trasę pływacką, płyń asekurowany przez łódź lub przynajmniej w towarzystwie jeszcze jednej osoby. Na głowie powinieneś mieć założony czepek abyś był widoczny dla innych w wodzie. Możesz do tego celu użyć bojki na szelkach.
  • Po kąpieli nie jest wskazany duży wysiłek fizyczny. Lepiej udać się na spacer a po godzinie można organizować sobie zajęcia bardziej intensywne. Nie przebywaj w wodzie zbyt długo ani też nie wchodź do niej po zbyt krótkiej przerwie,
  • Intensywny wysiłek wzmaga łaknienie i dlatego po ukończeniu pływania należy zjeść posiłek. Dzieci powinny coś zjeść obowiązkowo,
  • Nie wypływaj za daleko od brzegu po zapadnięciu zmroku. Pływanie po zachodzie słońca jest niebezpieczne,
  • Jeśli nie chcesz się przeziębić to po skończonej kąpieli przebierz się w suche ubranie, nie przebywaj w mokrych rzeczach na wietrze – możesz doprowadzić do znacznego oziębienia organizmu.

Źródło: www.eko-polska.pl