4 września 2001 roku w Sławnie w województwie łódzkim miało miejsce wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę Fabryki Recyklingu Opon Samochodowych. W zakładzie przetwarzanych będzie około 30 tysięcy surowca rocznie.

W uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod inwestycję wziął udział Marek Mazur – przewodniczący Sejmiku Województwa Łódzkiego, Mariusz Bruliński, prezes firmy Vinderen, która stawiać będzie nowy zakład i Tadeusz Wojciechowski, wójt gminy Sławno.

Co roku w Polsce powstaje około 200 tys. ton zużytych opon. A dynamiczny rozwój motoryzacji spowoduje, że będzie tego jeszcze więcej. I tu pojawia się problem, bo jak zutylizować taką ilość zużytych opon? W chwili obecnej, zużyte opony są najczęściej spalane w piecach w przemyśle energetycznym, co powoduje emisję zanieczyszczeń do powietrza (w trakcie spalania uwalniają się  trujące substancje, m.in. CO, SO2). Poza tym trudność zagospodarowania zużytych opon samochodowych wynika także z faktu, że składają się nie tylko z gumy, ale także ze stali i/lub włókna.

Nowa fabryka w Sławnie ma rozwiązać ten problem. Zakład będzie wykorzystywał innowacyjne technologie wielostopniowego recyklingu zużytych opon gumowych. Z przetworzonych opon, firma będzie produkowała między innymi płyty gumowo-poliuretanowe stosowane jako nawierzchnie na place zabaw i ciągi komunikacyjne, maty izolacyjne stosowane w budownictwie drogowym i mieszkaniowym oraz dodatki do nawierzchni ścieralnej dróg asfaltowych i betonowych.

Firma ma nadzieję, że wdrożenie innowacyjnych produktów przyczyni się do uzyskania oszczędności w zużyciu zasobów naturalnych, takich jak ropa naftowa czy kauczuk naturalny (obecnie dodawany do wyrobów gumowych).

Zakład, który ma kosztować ok. 40 mln zł. powstanie na powierzchni 3,6 hektara. Sama hala produkcyjna zajmie 2,5 ha zaś cały obiekt liczyć będzie 8 tys. m kw. Ukończenie inwestycji planowane jest na drugą połowę 2012 roku.